hidup

Wahai lelaki, tundukkan pandanganmu

20:18

Salam.

Saya pernah dapat pesanan daripada lelaki, yang katanya memang lelaki susah nak tundukkan pandangan.

Ibarat memang lelaki dijadikan dengan pakej mata-melilau.

Ibarat lelaki memang suka perhati perempuan. Eh yang ni memang betul la kan. Bukankah wanita itu hiasan dunia?

Tak kesahlah seseorang perempuan itu bertayang sana sini mahupun berbalut segala, selagi namanya perempuan, memang tak terlepas daripada jadi.perhatian.

Ada orang lelaki pernah cakap, kalaulah perempuan tahu bagaimana lelaki melihat, pasti perempuan tak sanggup keluar rumah pun.

Oh, really?

Ada sekali tu saya warded, masuk hospital selama beberapa hari. Tak boleh ada orang yang teman. Suami pun hanya boleh masuk waktu melawat sahaja.

Ada seorang saudara lelaki saya yang berkata :

"Eh, suami pun takleh nak teman ke malam-malam? Hari tu saya warded, ok je isteri yang teman malam-malam di wad."

Saya jawab :

"Sebab perempuan bukanlah spesies yang suka melilau mata usya orang sana sini."

Beliau diam.

Saya sambung :

"Kalau orang laki, selagi boleh nak usya sana sini, dahla ni wad penuh perempuan yang sakit. Kot kain baju terselak ke, mungkin tak terperasan. Kalau ada lelaki, nanti kang jadi cerita lain."

Guess what.... beliau tersengih-sengih. Sekaligus MENGIYAKAN pernyataan saya.

Oh My God.

Serius seram.

Lelaki memang camtu ye?

Saya pernah kerja di kilang automotif, boleh kata 90% lelaki di situ. Perempuan beberapa kerat je...

And yeeeeessss, memang selalu kena usya.

Seram. Tak selesa. Menyampah. Rasa nak lempang.

Itu pakej lengkap perasaan saya SETIAP HARI di situ, tempat yang ramai lelaki.

Dahla jenis yang tak solat berlambak, so istilah tundukkan-pandangan macam suatu yang asing bagi mereka.

Wuuuuuuu.... betul tau. Tengok macam nak makan orang.

Apapun, moga Allah pelihara kita, dan iman kita.

Yang perempuan, tutuplah aurat.

Yang lelaki, tundukkan pandangan.

---

Dua hari lepas, saya jumpa petikan ayat-ayat ini di mukabuku, seperti di bawah :

لو تزوج الرجل كل نساء العالم إلا واحدة لاشتهى الواحدة
Kalau seorang lelaki dah mengahwini seluruh perempuan di dunia ni kecuali seorang, nescaya yg seorang tu pun dia mahu juga
"قال: حين أعجبت بزوجتي ..
Berkata seorang lelaki : aku hairan dgn isteriku
كانت في نظري كأن الله لم يخلق مثلها في العالم
Dulu sebelum kahwin, Ketika aku melihat dia, pd mataku seperti Allah tidak menciptakan sesiapa pun spertinya
ولما خطبتها .. رأيت الكثيرين مثلها
Ketika aku bertunang dgnnya, aku dapati ramai pula sepertinya
ولما تزوجتها .. رأيت الكثيرين أجمل منها
Ketika aku mengahwininya, aku dapati ramai pula lebih cantik daripadanya
فلما مضت بضعة أعوام على زواجنا رأيت أن :
Selepas beberapa tahun perkahwinan kami, aku dapati...
كلُّ النَسَاءِ أحْلَى مِنْ زَوجَتِي !
Semua perempuan lebih indah drp isteriku
فقال الشيخ : أفأخبرك بما هو أدهى من ذلك وأمرّ ؟!
Maka berkata Syeikh : inginkah kau aku khabarkan apa yg lebih dahsyat drp itu?
قال الرجل : بلى
Kata lelaki itu : ya, khabarkan!
فقال الشيخ : ولو أنك تزوجت كل نساء العالمين ..
Maka kata Syeikh : kalau engkau telah berkahwin dgn seluruh wanita yg ada di alam ini..
لرأيت الكلاب الضالة في شوارع المناطق الشعبية أجمل من كلّ نساء العالمين !!
Nescaya engkau lihat anjing yg sesat di jalanan itu lebih cantik drp setiap wanita tersebut!!
ابتسم الرجل ابتسامة خفيفة وقال : لماذا تقول ذلك ؟
Tersenyum lelaki itu dgn senyuman kecil lalu bertanya : kenapa Syeikh kata begitu?
فقال الشيخ :
لأن المشكلة ليست في زوجتك، المشكلة
أن الإنسان إذا أوتي قلباً طمّاعاً،
Kata Syeikh : kerana yg musykilah itu bukan pd isterimu. Tp pada manusia yg kalau telah diberi hati yg tamak
وبصراً زائغاً،
Dan pandangan yg liar
وخلا من الحياء من الله
Dan tidak malu kepada Allah
فإنه لا يمكن أن يملأ عينه إلا تراب مقبرته ..
Maka tidak ada apa lagi yg mampu memuaskan pandangan matanya kecuali tanah perkuburan..
يا رجل مشكلتك أنك لا تغضّ بصرك عما حرّم الله
Wahai lelaki.. masalah kamu adalah engkau tidak menundukkan pandanganmu terhadap perkara yg telah Allah haramkan.
أتريد شيئاً ترجع به امرأتك إلى سالف عهدها (أجمل نساء العالم) ؟
Adakah engkah mahu isterimu kembali kepada zaman dahulu (iaitu yg tercantik di dunia)
قال الرجل : نعم
Kata lelaki itu : ya mahu
فقال الشيخ : اغضض بصرك .... "
Maka kata Syeikh : Tundukkan pandanganmu...

**c&p from fb Fatimah Syarha

---

Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan mungkar.

You Might Also Like

0 comments